torsdag, februari 19, 2009

Plättar och Krabelurer


Här sitter jagoch äter färdgjorda plättar. Jag vet att det är lat av mig att inte ens orka göra egna, men det är så trist att laga mat till sig själv och då blir det såhär när Olle jobbar.
De var fatiskt riktigt goda, nästan lika goda som mammas plättar!
Började tänka på hur sugen jag är på krabbelurer, det är så gott!
Jag tror även de kallas American panncakes eller nått liknande, ni måste testa att göra sånna! Tjocka och supergoda, passar både till lunch, mellanmål och som efterätt.

Krabbelurer
ca 12 stycken

Ingredienser
1 1/2 dl Strösocker
4 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
2 ägg
1 1/2 dl mjölkmatfett till stekning

1. Blanda strösocker, vetemjöl, bakpulver och vaniljsocker i en bunke
2. Tillsätt ägget och mjölken och rör till en slät smet.
3. Stek krabbelurer i stekpanna eller plättlagg.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Är det samma som flötsuddar eller skrabbelucker? :P

Elin sa...

Det vet jag faktiskt inte, har inte hört talas om det. men det kan tänkas vara sant. :)