tisdag, oktober 13, 2009

Ugnsstekta rotfrukter

Detta åt vi i söndags! Ugnsstekta rotfrukter, kycklingfilé och sås. Det var mitt egna lila påhitt, och hur gott som helst!

Jag använde mig av:
Potatis
Morötter
Sparris
Palsternacka
Färska champinjoner
Vitlök
Rädisor

Skärde upp allt i lagom stora bitar, brynde allt i omgångar i stekpannan tillsammans med salt och peppar. (så de blir lite krispiga och får en fin färg). Sedan in i ugnen på 225 grader i ca 30 min.
Till detta kan man ha valfritt kött om man vill det, och min goda sås!

3 dl vatten (som du häller i stekpannan direkt efter stekningen, sila sedan av detta i en kastrull)
1 dl creme fraiche
2 msk kyckling eller kalvfond
1 msk japansk soja och även lite vanlig guldsoja
Ljus maizena (för att få tjockare sås)
Salt och peppar efter behag

Inga kommentarer: