torsdag, mars 05, 2009

Måste bli nått, måste bli nått!!


Varje dag tänker jag på vad jag ska bli.

Det är inte lätt att veta vad man vill jobba med tills man är 65 år. Nu behöver det ju nödvändigtvis inte vara så men jag vill ändå tänka långsiktigt.
Frisör vill jag fortfarande bli men jag har inte pengar till utbildningen och det känns inte så kul att lägga ut 200 000:- på en utbildning och det sedan finns för mycket frisörer i Sverige.

Jag vill gå en utbildning som ger mig arbete, det är därför jag utbildar mig. Jag vill dessutom tjäna bra med pengar, det är därför man arbetar.
Jag vill inte heller flytta ifrån Norrköping för vi trivs så bra här och har kommit till rätta tycker jag.


Olle tycker jag ska bli transportledare men jag har inte intresset för det tror jag, och det är ett väldigt stressigt arbete också. Dock bra lön!
Har kikat på vårdadminstratör och på utbildning på turistakademin i Söderköping. Turist/hotell utbildningen verkar väldigt bred och jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är man blir.
Funderar på att skriva ihop ett mail till dem och höra eftersom det inte framgår på hemsidan så tydligt. Jag skulle passar inom den branschen, det vet jag. Men samtidigt finns det inte mycket pengar att hämta?
Känns inte som det är någon mening att gå en 2-årig utbildning om man ändå får en kass lön.
Jag ska ta reda lite mer om det.

Jag känner fortfarande starkast för utbildningen som Tandsköterska, jobbigt nog är den i Tranås och det tar 1 tim med tåg. Åkte ju buss i 50 min under 3 år på gymnasiet så det borde ju vara problemfritt att åka tåg i 2 år, dessutom går man bara i skolan 3 dagar i veckan, resten är självstudier. Tandsköterskor behövs dessutom och man är nästan garanterad arbete, vilket känns skönt!

Jag orkar inte utbilda mig längre än 2 år, för annars känns det inte som det finns något slut på det, sen blir det dyrt. I januari nästa år sätter en ny tandsköterskeutbildning igång. Jag är tvungen att plugga upp lite betyg och läsa några extra kurser så jag kommer in. Sen är jag färdigutbildad när jag är 24 år, då är jag gammal.
Man önskar att man hade vetat vad man skulle bli redan när man får 15 år, då hade jag varit färdigutbildad tandsköterska snart. Attans!
Nä detta blev ju ingen klokare av, hade bara lust att skriva lite. :-)



Inga kommentarer: